Sažetak | Suvremeni način života obilježen prekomjernim sjedenjem i nedostatnom tjelesnom aktivnošću te nepravilnom, neredovitom i neuravnoteženom prehranom u uvjetima užurbanosti i stresa doprinosi razvoju brojnih kroničnih stanja, a jedan od njih je metabolički sindrom. Navedeni sindrom nema jednostavnu patogenezu, već je rezultat skupa rizičnih čimbenika kao što su visceralna pretilost koja uzrokuje upalne procese u organizmu te doprinosi otpuštanju viška slobodnih masnih kiselina u organizam, zatim hipertenzija, dislipidemija te inzulinska rezistencija. Dugoročna izloženost stanju povišenih vrijednosti šećera u krvi unatoč povećanom izlučivanju inzulina u gušterači koja se događa uslijed inzulinske rezistencije vodi do dijabetesa, srčanih i moždanih udara te smanjenja funkcije bubrega.
Medicinske sestre imaju ključnu ulogu edukatora kod bolesnika oboljelih od metaboličkog sindroma. Individualni pristup edukaciji i motivaciji bolesnika za provedbu programa modifikacije životnog stila (prehrana, kretanje, prestanak pušenja i konzumacije alkohola) ključan je i učinkovit u primarnoj i sekundarnoj prevenciji komplikacija koje mogu nastati kao posljedica metaboličkog sindroma, a to su prvenstveno kardio-vaskularne bolesti. Preuzimanjem odgovornosti za vlastito zdravstveno stanje unaprjeđuje se nesmetano funkcioniranje oboljelih te se podiže kvaliteta njihova života.
CILJ: Cilj istraživanja je razumjeti patogenezu nastanka metaboličkog sindroma i njegovu korelaciju sa kritičnim čimbenicima te cjelovito obrazložiti ulogu medicinske sestre kao edukatora u skrbi za bolesnika oboljelog od istoga. Edukativna uloga medicinske sestre/tehničara je ključna obzirom da je esencijalni čimbenik o kojem ovisi ishod liječenja metaboličkog sindroma upravo promjena životnog stila i navika kao što su povećana tjelesna aktivnost, uvođenje kvalitetnije prehrane te prestanak pušenja i konzumacije alkohola.
METODE: Narativni pregled literature je prikazan na osnovu pretrage znanstvenih i stručnih članaka i publikacija dostupnih u bazama podataka Medline, scholar.google.hr i hrcak.srce.hr. Pretraživanje baza podataka je provedeno na osnovu ključnih riječi „metabolic syndrome“, „nursing management“, „nurse specialist“ i „educational role“ na engleskom i hrvatskom jeziku u bazama podataka PubMed i hrcak.srce.hr. Pretraga je rezultirala sa 137.000 rezultata. Potom je pretraga sužena prema kriteriju recentnosti rezultata, a kao granična godina je uzeta 2012. U užu pretragu su uključeni članci u kojima se obrađuje utjecaj uloge medicinske sestre edukatora na kvalitetu života i ishod liječenja oboljelih od metaboličkog sindroma, te je u radu prikazano ukupno šest istraživanja na tu temu.
REZULTATI: Prema rezultatima istraživanja Pincere i suradnika, individualan i dugotrajan pristup edukaciji i motivaciji pacijenta za usvajanje zdravih navika ključan je u uspješnom razvoju odgovornog pristupa samog pacijenta u pogledu brige za vlastito zdravlje [31]. Chang, Fritschi i Kim su pak radili istraživanje o utjecaju edukacije i promjene načina života na hipertenziju. Rezultati istraživanja pokazali su da je program utemeljen na sestrinskim intervencijama rezultirao uspješnijim ishodima u smislu promjena u sistoličkom i dijastoličkom tlaku te obujmu struka nego kod kontrolne skupine. Chia-Huei i suradnici su kroz analizu ukupno pet različitih programa za promjenu životnog stila također potvrdili kako edukacija i promocija zdrave prehrane i tjelovježbe te savjetovanje i poticanje motivacije imaju pozitivne ishode na sistolički i dijastolički krvni tlak te obujam struka i razinu triglicerida u krvi. Rezultati istraživanja Iquiza i suradnika ukazuju kako je primjena edukacijskih programa od strane medicinskih sestara/tehničara rezultirala brojnim dobrobitima u fizičkom zdravlju za ciljne skupine pacijenata, i to u pogledu brige o vlastitom zdravlju, unaprjeđenja funkcionalnosti i kvalitete života [34]. Rezultati istraživanja Lawler i suradnika pokazali su pozitivan učinak sestrinskih intervencija na stanje pacijenta na način da se kroz edukaciju bolesnika s dijabetesom smanjuje vrijeme i frekventnosti hospitalizacija i povećava razina zadovoljstva pacijenta [34]. Poljičanin i suradnici su proveli CroHort studiju o utjecaju edukacijskih i motivacijskih mjera koje provode medicinske sestre na razini zajednice koja je rezultirala spoznajom velikog utjecaja motivacije oboljlih na poboljšanje parametara i vrijednosti hiperlipidemije, hipertenzije te tjelesne mase. Istraživanje Felixa i suradnika temelji se na procjeni standarda za postavljanje sestrinskih dijagnoza i intervencija te je rezultiralo visokim stupnjem sukladnosti procesa sestrinske dijagnostike utemeljene na teorijskom okviru ljudskih potreba sa standardom ICNP® 2015 [36].
ZAKLJUČAK: Metabolički sindrom se smatra stanjem rezultiranim kumulacijom genetskih čimbenika, suvremenog načina života bez dovoljno tjelesne aktivnosti i neadekvatne prehrane te štetnih životnih navika. Kriteriji za dijagnostiku metaboličkog sindroma se razlikuju, no u rizične čimbenike se ubrajaju visceralna pretilost, hipelipidemija, hipertenzija, inzulinska rezistencija i hipeglikemija. Ukoliko bolesnik ima tri od pet navedenih rizičnih čimbenika, dijagnosticira mu se metabolički sindrom. Utjecaj intervencija medicinskih sestara/ tehničara na poboljšanje stanja i liječenje uzroka metaboličkog sindroma nije zanemariv. Motivacija, edukacija i savjetovanje pacijenata uvelike dopridonose smanjenju vrijednosti hiperlipidemije, hipertenzije te tjelesne mase pacijenata, a to se postiže pravodobnim dijagnosticiranjem uzroka i individualnim holističkim pristupom oboljelima. |
Sažetak (engleski) | The modern way of life characterized by excessive sitting and insufficient physical activity, as well as unbalanced and irregular diet combined with stressful and busy life, contributes to the development of numerous chronic conditions, one of which is metabolic syndrome. This syndrome does not have a simple pathogenesis, but is the result of a set of risk factors such as visceral obesity, which causes inflammatory processes in the body and contributes to the release of excess free fatty acids into the body, hypertension, dyslipidemia and insulin resistance. Long-term exposure to a state of elevated blood sugar levels despite increased insulin secretion in the pancreas that occurs due to insulin resistance leads to diabetes, heart attacks and strokes, and decreased kidney function..
Nurses play a key role as educators in patients with metabolic syndrome. An individual approach to educating and motivating patients to implement a lifestyle modification program (diet, exercise, smoking cessation, and alcohol consumption) is crucial and effective in primary and secondary prevention of complications that may result from metabolic syndrome, primarily cardiovascular disease. By taking responsibility for one's own health, the everyday functioning of patients is improved and the quality of their lives is raised.
AIM: The aim of the research is to understand the pathogenesis of the metabolic syndrome and its correlation with critical factors and to fully explain the role of the nurse as an educator in the care of patients with the metabolic syndrome. The educational role of the nurse / technician is crucial given that the essential factor on which the outcome of metabolic syndrome treatment depends is a change in lifestyle and habits such as increased physical activity, introduction of a better diet and smoking cessation and alcohol consumption cessation.
METODHS: Narrative literature review is presented based on a search of scientific and professional articles and publications available in the databases of Medline, scholar.google.hr and hrcak.srce.hr. The database search was performed on the basis of the keywords "metabolic syndrome", "nursing management", "nurse specialist" and "educational role" in English and Croatian in the PubMed and hrcak.srce.hr databases. Search returned 137,000 results. Then the search was narrowed according to the criterion of recent results, and the limit year was 2012. research on the subject. The shortlist includes articles that deal with the impact of the role of the educator nurse on the quality of life and the outcome of treatment of patients with metabolic syndrome, and the paper presents a total of six studies on this topic.
RESULTS: According to research by Pincera and associates., An individual and long-term approach to educating and motivating the patient to adopt healthy habits is crucial in the successful development of a responsible approach of the patient to care for their own health [31]. Chang, Fritschi, and Kim, on the other hand, did research on the impact of education and lifestyle changes on hypertension. The results of the study showed that the program based on nursing interventions resulted in more successful outcomes in terms of changes in systolic and diastolic pressure and waist circumference than in the control group. Through an analysis of a total of five different lifestyle change programs, Chia-Huei and colleagues also confirmed that education and promotion of healthy eating and exercise and counseling and motivation have positive outcomes on systolic and diastolic blood pressure and waist circumference and blood triglyceride levels. The results of research by Iquiz and associates indicate that the implementation of educational programs by nurses / technicians has resulted in numerous physical health benefits for target groups of patients, in terms of caring for their own health, improving functionality and quality of life [34]. The results of a study by Lawler et al showed a positive effect of nursing interventions on the patient's condition by reducing the time and frequency of hospitalizations and increasing patient satisfaction through education of patients with diabetes [34]. Poljičanin and colleagues conducted a CroHort study on the impact of educational and motivational measures implemented by nurses at the community level, which resulted in the realization of the great impact of motivation of patients on improving the parameters and values of hyperlipidemia, hypertension and body weight. The research of Felix and co-workers is based on the assessment of standards for setting nursing diagnoses and interventions and has resulted in a high degree of compliance of the nursing diagnosis process based on the theoretical framework of human needs with the ICNP® 2015 standard. [36].
CONCLUSION: Metabolic syndrome is considered a condition resulted because of the accumulation of genetic factors, a modern lifestyle without sufficient physical activity and inadequate nutrition, and harmful lifestyle habits. Criteria for the diagnosis of metabolic syndrome vary, but risk factors include visceral obesity, hypelipidemia, hypertension, insulin resistance, and hypoglycemia. If a patient has three of the five listed risk factors, he is diagnosed with metabolic syndrome. The impact of the interventions of nurses / technicians on the improvement of the condition and the treatment of the causes of the metabolic syndrome is not negligible. Motivation, education and counseling of patients greatly contribute to the reduction of the values of hyperlipidemia, hypertension and body weight of patients, and this is achieved by timely diagnosis of the causes and individual holistic approach to patients. |