Naslov Znanja studenata prijediplomskog studija sestrinstva o ekspozicijskom incidentu, prevenciji i mjerama nakon nastanka
Naslov (engleski) Knowledge of undergraduate nursing students about exposure incident, prevention and post-exposure procedures
Autor Ivana Parčina
Mentor Mario Marendić (mentor)
Mentor Mario Podrug (sumentor)
Član povjerenstva Mario Marendić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Mario Podrug (član povjerenstva)
Član povjerenstva Diana Aranza (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Silvija Vladislavić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu (Sveučilišni odjel zdravstvenih studija) (Katedra za sestrinstvo) Split
Datum i država obrane 2023-09-15, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Kliničke medicinske znanosti Sestrinstvo
Sažetak SAŽETAK: Ekspozicijski incident nastaje kada krv ili drugi potencijalno zarazni materijal dođe u dodir s okom, ustima, sluznicama ili čak netaknutom kožom. Najopasniji virusi koji se prenose krvlju ili drugim tjelesnim tekućinama / tkivima su hepatitis B virus (HBV), hepatitis C virus (HCV) i virus humane imunodeficijencije (HIV). Predekspozicijska zaštita poput rukavica, pregača, vizira te procijepljenost protiv Hepatitisa B kao ključ sigurnosti, kao i edukacija zdravstvenih djelatnika, postekspozicijska prijava slučaja i obrada te postekspozicijska profilaksa trebaju biti zastupljeni i zapamćeni u svakoj etapi obavljanja sestrinske profesije.
CILJ: Procijeniti znanja studenata prijediplomskog studija sestrinstva o ekspozicijskom incidentu, prevenciji i postekspozicijskim mjerama; utvrditi razlike u znanju prema demografskim karakteristikama; ispitati učestalost ekspozicijskog incidenta u profesionalnom radu ili tijekom izvođenja kliničkih vježbi među studentima; usporediti razlike u postupcima u slučaju ekspozicijskog incidenta prema demografskim karakteristikama i razine znanja.
METODE: U svibnju 2023.godine provedeno je presječno istraživanje u kojem su sudjelovala 274 studenta Sveučilišnog odjela zdravstvenih studija, Sveučilišnog prijediplomskog studija sestrinstva. U cilju prikupljanja podataka izrađen je ankteni upitnik koji je sadržavao 20 pitanja znanja o ekspozicijskom incidentu, prevenciji i postekspozicijskim mjerama.
REZULTATI: Dobiveni rezultati ukazuju da ne postoji statistički značajna razlika u znanju o ekspozicijskom incidentu, prevenciji i postekspozicijskim mjerama između ispitanika koji su u radnom odnosu u usporedbi s onim ispitanicima koji nisu u radnom odnosu u području sestrinstva (P=0,064). Veću razinu znanja o ekspozicijskom incidentu pokazali su studenti prve i druge godine (Medijan=65,00) u usporedbi sa studentima treće godine (Medijan=60,00), što je bilo statistički značajno različito P=0,014. Nije utvrđena statistički značajna razlika u spremnosti ispitanika za prijavljivanje incidenta s obzirom na razinu postignutog znanja P=0,048, kao što se statistički beznačajno pokazala duljina razdoblja od završetka edukacije čime se ne povećava spremnost na prijavljivanje ekspozicijskog incidenta P=0,013.
ZAKLJUČAK: Statističkom analizom dobivenih rezultata, studenti Sestrinstva u Splitu pokazali su nedovoljnu razinu znanja o ekspozicijskom incidentu, prevenciji i postekspozicijskim mjerama. Usprkos tome što se većina studenata izjasnila kako im nije potrebna dodatna edukacija, kao ključ uspjeha u radu buduće medicinske sestre/tehničara jest upravo kontinuirana edukacija s ciljem podizanja svjesnosti o sigurnosti na radnom mjestu.
Sažetak (engleski) SUMMARY: Exposure incident is occurring when blood or other potentially contagious material comes into contact with eye, mouth, mucous membrane or even non-intact skin. The most dangerous viruses witch are transmitted by blood or other body liquids/tissue are Hepatitis B virus (HBV), Hepatitis C virus (HCV), human immunodeficiency virus (HIV). Preexposure protection like gloves, apron, visors and vaccination against hepatitis B as key of safety, so as education of medical workers postexposure case report and evaluation as well as postexposure prophylaxis should be represented and remembered in every phase of nurse profession.
OBJECTIVE : To evaluate the knowledge of nursing undergraduate students about the exposure incident, prevention and post-exposure measures; determine differences in knowledge according to demographic characteristics; examine the frequency of exposure incidents in professional work or during the performance of clinical exercises among students; to compare the differences in procedures in case of an exposure incident according to demographic characteristics and level of knowledge.
METHODS : In May 2023, a cross-sectional survey was conducted in which 274 students of the Nursing Health Study in Split participated. In order to collect data, a questionnaire was formulated with 20 knowledge questions about the exposure incident, prevention and post-exposure measures.
RESULTS : The obtained results indicate that there is no statistically significant difference in knowledge of exposure incident, prevention and post-exposure measures between subjects who are employed compared to those subjects who are not employed in the field of nursing (P = 0.064). A higher level of knowledge of the exposure incident was demonstrated by first- and second-year students (Median=65.00) compared to third-year students (Median=60.00), which was statistically significantly different P=0.014. There was no statistically significant difference in the subjects' readiness to report an incident with regard to the level of knowledge achieved P =0.048, just as the length of the period since the end of the education was statistically insignificant, which does not increase the willingness to report an exposure incident P =0.013.
CONCLUSION: Through the statistical analysis of the obtained results, Nursing students in Split showed an insufficient level of knowledge about the exposure incident, prevention and post-exposure measures. Despite the fact that the majority of students declared that they do not need additional education, the key to success in the work of a future nurse/technician is precisely constant education and awareness of one's own health.
Ključne riječi
ekspozicijski incident
ubodni incident
medicinska sestra/tehničar
prijava incidenta
prevencija incidenta
Ključne riječi (engleski)
exposure incident
stick injury
nurse
incident report
prevention of incident
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:176:790243
Studijski program Naziv: Sestrinstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) sestrinstva (univ.bacc.med.techn.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-09-15 09:44:25