Abstract | Cilj istraživanja: Utvrditi u kolikoj su mjeri radiološki tehnolozi usmjereni prema cjeloživotnom učenju te u kolikoj su mjeri spremni za autonomno učenje. U radu su postavljene sljedeće hipoteze: radiološki tehnolozi u većoj su mjeri usmjereni prema cjeloživotnom učenju te su visoko spremni za autonomno učenje. Utvrdit ćemo postoji li statistički značajna razlika u usmjerenosti radioloških tehnologa prema cjeloživotnom učenju i spremnosti za autonomno učenje s obzirom na spol, dob i duljinu radnog staža. Također nas interesira postoji li statistički značajna pozitivna povezanost između usmjerenosti radioloških tehnologa prema cjeloživotnom učenju i njihove spremnosti za autonomno učenje.
Metode: Prije provedbe istraživanja zatražena je i dobivena dozvola Etičkog povjerenstva. Istraživanje je provedeno postupkom anketiranja, od lipnja do kolovoza 2016. godine na prigodnom uzorku. Uzorak istraživanja čine radiološki tehnolozi zaposleni u državnim i privatnim institucijama u Hrvatskoj u dobi od 21 do 60 godina. Sudionicima su u tiskanom obliku dati upitnici s uputom o cilju i postupku istraživanja. Za potrebe istraživanja sastavljen je upitnik od 4 dijela. Prvi dio odnosi se na opće podatke o ispitanicima (spol, dob, duljina radnog staža, uključenost u programe cjeloživotnog učenja). Drugi dio odnosi se na zadovoljstvo poslom pri čemu ispitanici na skali procjene od 1 (vrlo nezadovoljan/-na) do 5 (vrlo zadovoljan/-na) trebaju procijeniti u kolikoj su mjeri zadovoljni poslom te na mišljenja radioloških tehnologa o povoljnim i nepovoljnim uvjetima za cjeloživotno učenje pri čemu su im ponuđena pitanja zatvorenog tipa s mogućim odgovorima da, ne, ne znam.
U trećem dijelu upitnika, uz dozvolu autora Hojata (Prilog 1), nalazi se prevedena (Prilog 2) Revidirana verzija Jeffersonove Skale cjeloživotnog učenja liječnika (JeffSPLL), uz prilagodbu na uzorak radioloških tehnologa (JeffSPLL-RT). Skala se sastoji od 14 tvrdnji za koje na ljestvici procjene Likertova tipa (pri čemu je 1 – uopće se ne slažem, 2 – ne slažem se, 3 – slažem se i 4 – u potpunosti se slažem) sudionici trebaju procijeniti u kolikoj mjeri se s njima slažu. Raspon rezultata u upitniku kreće se od minimalno 14 do maksimalno 56. Četvrti dio upitnika odnosi se na Skalu spremnosti za autonomno učenje, otvorenog pristupa na internetu, koja se sastoji od 12 tvrdnji za koje ispitanici na skali procjene Likertova tipa (1 – uopće se ne slažem, 2 – ne slažem se, 3 – niti se ne slažem niti se slažem, 4 – slažem se i 5 – u potpunosti se slažem) trebali procijeniti stupanj svog slaganja.
Rezultati: Analizom i obradom rezultata usmjerenosti radioloških tehnologa prema cjeloživotnom učenju i spremnosti na autonomno učenje utvrđeno je da ne postoje statistički značajne razlike u usmjerenosti prema cjeloživotnom učenju i u autonomnom učenju s obzirom na spol, dob i duljinu radnog staža ispitanika. Dokazano je da postoji značajna pozitivna povezanost između usmjerenosti radioloških tehnologa prema cjeloživotnom učenju i njihove spremnosti za autonomno učenje.
Zaključci: Radiološki tehnolozi umjereno su usmjereni prema cjeloživotnom učenju. Uglavnom se više slažu s tvrdnjama koje su deklarativno formirane, tj. s uvjerenjima o učenju i motivaciji, a manje s tvrdnjama koje se odnose na konkretno djelovanje, tj. na usmjerenost pažnje na mogućnosti učenja i tehničke vještine u traženju informacijama. Radiološki tehnolozi visoko su spremni na autonomno učenje. Višim su vrijednostima procjenjivali tvrdnje koje se tiču intrinzične motivacije, nego tvrdnje koje se tiču upravljanja vremenom za učenje. Zaključno se može reći da su u Hrvatskoj radiološki tehnolozi svjesni važnosti cjeloživotnog učenja, ali da ipak ima prostora za napredak kad je u pitanju njihovo konkretno djelovanje – pohađanje različitih zdravstvenih obrazovnih programa, pretraživanje tiskane i digitalne literature u potrazi za novim znanjima te samostalno učenje. |
Abstract (english) | Aim: to determine the extent to which the radiology technologists were oriented to lifelong learning and ready for autonomous learning. We formed the following hypothesis: radiology technologists were oriented to lifelong learning and were highly ready for autonomous learning. We determined if there was a statistically significant difference in orientation of radiology technologists towards lifelong learning and preparedness for autonomous learning in regard to sex, age and length of work experience. We have determined if there was statistically significant positive correlation between the orientation of radiology technologists towards lifelong learning and preparedness for autonomous learning.
Methods: The research was approved by the ethic committee. The research was conducted using survey, from July to August 2016. The sample consisted of radiology engineers from private and public institutions, aged 21 to 60 years. All the participants were provided with printed questionnaire with information about research aims and methods. The survey consisted of four parts. The first part consisted of general participant information (sex, age, length of work experience, participation in lifelong learning activities). The second part consisted of the participants’s satisfaction by their job estimate, using scale from 1 (very unsatisfied) to 5 (very satisfied) in which they had to estimate the extent of job satisfaction as well as their opinion about favorable and unfavorable conditions for lifelong learning using closed questions with answers yes, no, I don’t know.
In the third part of the questionnaire, by permission of the author Hojat, we used revised version of Jefferson scale for physician’s lifelong learning (JeffSPLL) adjusted to the sample of radiological technologists (JeffSPLL-RT) and translated into Croatian. The scale consisted of 14 statements on Likert’s type estimation scale (1 – strongly disagree, 2 - disagree, 3 – agree, and 4 - strongly agree) and the participants had to state the extent of agreement with statements. The results ranged from a minimum of 14 to maximum of 56. Fourth part consisted of open internet access readiness for autonomous learning scale questionnaire, consisted of 12 statements for which on Likert’s type estimation scale (1 - strongly disagree, 2 - disagree, 3 - nor agree nor disagree, 4 - agree, 5 - strongly agree) the participants had to estimate the extent of their agreement.
Results: the analysis of the results of an orientation of the radiology engineers towards lifelong learning and readiness for autonomous learning showed that there was no statistically significant difference in orientation of radiology engineers towards lifelong learning and readiness for autonomous learning in regard to sex, age and length of work experience. This study showed that there was statistically significant positive correlation between the orientation of radiology technologists towards lifelong learning and readiness for autonomous learning.
Conclusions: Radiology technologists were moderately oriented towards lifelong learning. They mostly agreed with declarative statements, e.g. the convictions about learning and motivation more, than those about the concrete actions e.g. focusing on learning opportunities and technical skills in finding information. Radiology technologists were highly prepared for autonomous learning. They scored the statements considering intrinsic motivation higher than those considering learning management time. In conclusion, radiology engineers in Croatia were aware of the importance of the lifelong learning, but there is also a possibility for progress in their exact actions – participation in health educational programs, both printed and digital literature search in tendentious for new knowledge and self-learning. |